Vakantie!!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Anna Vries - WaarBenJij.nu Vakantie!!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Anna Vries - WaarBenJij.nu

Vakantie!!!

Door: anna

Blijf op de hoogte en volg Anna

08 Mei 2009 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden en voor degene die het niet hebben mee gekregen, ik ben 2 weken op vakantie geweest. Op het laatst besloten om mee te gaan met Tini, Kim en Jurriaan, wat totaal geen verkeerde beslissing is geweest. Zo veel gezien en zo veel gedaan, echt te mooi voor woorden. Het wordt ook nog lastig om uit de 200 foto’s die ik heb gemaakt te kiezen welke op de site komen. En dan heb ik ook nog de foto’s van Tini, Kim en Jurriaan.
Ik zal het proberen kort te houden (heb enkele ‘klachten’ gekregen dat het toch wel erg lange verhalen zijn…J) maar volgens mij gaat dat toch weer niet lukken.

Laat ik beginnen bij het begin, de planning was naar Durban, naar Lesotho, naar Bloemfontein, naar Kimberley en dan naar Port Elizabeth. We hadden voor de vakantie 2 deadlines, zondag 26 april in Kimberley zijn want dan moest Kim vanaf daar naar haar ouders toe met het vliegtuig en donderdag 30 april in Port Elizabeth zijn voor Koninginnedag.
Op vrijdag vertrokken we rond 15:00. Tini en ik hadden namelijk nog dingen van stage dus na wat geren en gevlieg zaten we eindelijk in de auto, op vakantie. Na 2 uur werd het alweer donker dus hostel opgezocht, daar kwamen we nog bekende tegen van de campus, gezellige avond gehad, geslapen en weer redelijk op tijd vertrokken want we wilde naar Durban. Wat een dag, de hele dag in de auto gezeten, en wat een wegen. Tweebaansweg met heuvels en teveel vrachtwagens dus dat was een lange dag in de auto en we haalde niet eens Durban. Ongeveer 1,5 uur rijden voor Durban hebben we een hostel opgezocht, wat een klus elke keer hoor die hostels zoeken. Onze gids, Coast to Coast is niet altijd even betrouwbaar. 4de stoplicht naar links betekend eigenlijk 2de stoplicht naar links, volgende naar rechts, dan nog 500m doorrijden om dan het 4de stoplicht naar links te hebben zeg maar (even ter illustratie). De volgende dag op tijd naar Durban zodat we daar nog de hele dag hadden. We zaten in een super leuk hostel, was vroeger een oude striptent dus overal kleine kamertjes waar wij dus nu sliepen. We zijn de stad in geweest en daarna naar de boulevard. Lekker op het strand naar surfwedstrijden kijken.
De volgende dag besloten we om te splitsen, Tini en ik gingen een Zulu-tour doen en Jurriaan en Kim deden een city-tour. De Zulu-Tour was echt super leuk en interessant. 2 jonge mensen die daar wonen leidden ons rond en vertelde ons alles wat gewoontes zijn en tradities, heel interessant. En ondertussen liepen we door de village. Een Zulu-Village is geen township, het is een manier van leven. Daarnaast zijn ze ook wel arm maar leven veel meer met de natuur en hebben dan ook veel meer ruimte om hun huis voor koeien en gewas.
We kregen daar ook een lunch, heel lekker. Het huisje stond alleen helemaal blauw van de rook, dus toen we eruit kwamen roken we echt naar gerookte paling. We kregen ook eigen gebrouwen bier, niet echt lekker maar smaakte wel naar bier. Wordt van een soort zaden gemaakt. Na het eten hebben we nog gedanst met kinderen, ook erg leuk en toen zat het er alweer op, weer terug naar Durban. Wat een stad is Durban ook, echt groot en zoooo veel mensen.
Van Durban zijn we verder gegaan naar Bergville, een dorp vlakbij Lesotho. Lesotho is een apart land binnen Zuid-Afrika. Het is het 3de armste land van de wereld dus er is totaal geen infrastructuur. Eerst wilde we er zelf doorheen rijden maar later bleek dat dit dus niet mogelijk was. In Bergville sliepen we in een hostel en daar organiseerde ze Lesotho-Tours dus daar zijn we mee naar Lesotho gegaan. Wat een mooi land is Lesotho, wat een bergen en wat een uitzicht. We zijn daar naar een school gegaan, hebben door een dorp gelopen, de oude schilderingen van de Bushmannen gezien, local beer gedronken met ananas, local food gegeten en met de kids gespeeld. Op te terugweg moesten we uit het busje stappen om de berg op te lopen, zo stijl en beroerd was de weg.
De volgende ochtend zijn we vroeg vertrokken op weg naar Bloemfontein. Daar wonen Derek zijn ouder en Derek is weer een Afrikaanse student van ons op de campus. Er waren nog 3 andere studenten bij hem (Tess, Yoel en Jannick).
Derek woont in een groot huis en ze hebben een eigen kartbaan. Daarbij hebben ze ook een grote bar dus daar hebben we de avond doorgebracht, lekker gekletst met iedereen en gepouled of hoe je dat ook maar mag schrijven.
De volgende dag gingen Tess en Jannick naar huis en zijn wij gaan shoppen in Bloemfontein en lekker gegeten en gedronken. ’S Avonds heeft Derek ons het nachtleven van Bloemfontein laten zien en het was heel erg gezellig!
De volgende dag hebben we eerst uitgeslapen en zijn we daarna naar Kimberley vertrokken. Kim wilde daar heel graag heen want zij is vernoemd naar deze plaats. Ook moest zij hier de volgende dag op het vliegtuig worden gezet want haar ouders zouden dan in Port Elizabeth aankomen. We hebben in een hotel die nacht geslapen omdat we het hostel niet konden vinden, ook wel eens lekker, hoewel het niet erg luxe was.
De volgende ochtend zijn we naar ‘The big Hole’ gegaan. Kimberley is namelijk de plaats waar de eerste diamanten zijn gevonden. We kregen een rondleiding en zijn ook in een oude mijn geweest. Het was indrukwekkend wat we zagen.
Om de mijn heen werd het dorp van toen nagespeeld en moesten we op de film voor een of andere toeristenzender, erg grappig. We zijn verborgen toneelspelers!
Rond 14:00 naar het vliegveld en toen Kim uitgezwaaid. Van Kimberley weer naar Bloemfontein want nu ging Yoel met ons mee. Yoel vloog namelijk vrijdag 1 mei weer terug naar Nederland en zo had hij ook nog een gezellig weekendje met ons vakantie, we hadden immers weer plek. Omdat het al laat in de middag was (het was toen zondag) hebben we ongeveer 2 uurtje gereden. We kwamen aan in Colesberg en zochten naar het hostel. Bij het hostel aangekomen was er niemand en moeten we bellen. Na het bellen moesten we even wachten en toen kwam er een oud vrouwtje in een bakkie aangescheurd. We waren de enige gasten… Ze liet ons het hostel zien en ging toen weer weg. We moesten de volgende ochtend de sleutel maar door het raam gooienJ. Nou, zo ontmoet je nog een mensen en zo kom je nog eens ergens haha.
Van Colesberg zijn we naar Graaff Reinett gereden met de bedoeling daar lekker wat rondkijken maarja, het was weer eens een Public Holiday, dus dat betekend dat alles dicht is. Dus wat rondgelopen en de volgende ochtend zijn Jurriaan en ik naar een natuurreservaat gegaan, echt super mooi. Voor het eerst konden we lopen door de natuur, want dat is hier heel anders. Als je naar mooie natuurgebieden gaat zijn het vaak reservaten en lopen er dus wilde dieren rond. En zomaar een stuk lopen in de natuur is hier niet veilig en dan ben je ook in de middle of nowhere… Dus het was leuk om even lekker te wandelen en te kletsen. Daarna zijn we doorgereden naar Port Elizabeth en daar zijn we 3 nachten geweest. Tini en ik hebben ons vermaakt met shoppen terwijl Jurriaan en Yoel de koffer van Yoel in Port Alfred gingen ophalen. Ook hebben we erg gezellig gezeten bij een eetcafé twee avonden lang. En de derde avond was het Koninginnedag! Na eerst te hebben uitgeslapen zijn we vervolgens naar het strand gegaan en toen langzaam begonnen met het Oranje tevoorschijn te halen en toen hebben we leuk gefeest. Het was in een kroeg en in het begin van de avond waren er alleen maar Nederlanders, heel grappig. Ook zagen we weer medestudenten die ook hier hun einde van de vakantie gingen vieren. Al met al was het een hele gezellige avond en we sliepen met zijn alle in hetzelfde hostel (15 man) dus daar hebben we ook nog gezellig nagefeest.
En op vrijdag terug naar Port Alfred, de vakantie was nu toch echt voorbij.

Zoals jullie wel kunnen lezen heb ik een hele hoop gezien en meegemaakt en dit was dan nog maar een kleine omschrijving van wat ik allemaal heb beleefd. Het was echt geweldig!

Veel groetjes van Anna

Telnr: 0027 7249 0132 2

• 08 Mei 2009 - 09:37

Elizabeth:

Hej Anna!

Leuk om te lezen wat je allemaal hebt gedaan op vakantie! Klinkt erg goed. De tijd gaat nu ook al snel voorbij voor jullie, nog maar lekker genieten en succes met je stage! Zo te lezen heb je het erg naar je zin daar.

X Elizabeth

• 08 Mei 2009 - 09:41

Mirjam:

Heerlijk zo'n vakantie midden in je stage! Dat is wel genieten als je zoveel kunt zien en doen. Klinkt erg mooi en leuk allemaal.
    En nu weer hard aan de slag?

Succes en veel plezier nog.

X Mirjam

• 08 Mei 2009 - 16:21

Wout:

Wat een prachtig, krachtig en kort epistel dit keer! :) Ga zo lekker door, want zo kunnen wij ook meegenieten.
    Liefs,
    Wout

• 15 Mei 2009 - 21:41

Erwin Marijke Brim :

Geweldig je avonturen steeds weer en je schrijft het allemaal zo makkelijk leesbaar op.
    Super dat je er zo van geniet!
    groeten
    Erwin , Marijke en Brim